Skärpning mot spelannonser

Nu har regeringen föreslagit en ändring i lotterilagen som i praktiken gör att all reklam från de utländska spelbolagen stoppas. Framförallt är det Tidningsutgivarna som kritiserar detta på grund av förlorade annonsintäkter men även de utländska spelbolagen ser kritiskt på det eftersom det stoppar stora delar av deras marknadsföring.

3264635-old-gavel-and-swedish-law-book

Regeringens utredning om spelannonser från utländska spelbolag är nu klar och man har lämnat förslag om ändringar i lotterilagen. Förslaget är att lotterilagen ändras så att den omfattar allt främjande av deltagande i lotterier som inte anordnats med stöd av lotterilagen. Detta innebär även ett förbud mot att i yrkesmässig verksamhet främja det spel som är arrangerat utomlands. Förslaget på ändring i lotterilagen har regeringen gjort på grund av att Lotteriinspektionen inte lyckats stoppa annonser från utländska spelbolag i domstol. Läs mer.

Förslaget får mycket kritik

Några som inte är positiva till förslaget är Tidningsutgivarna. De anser att detta förslag i praktiken innebär ett totalstopp för spelannonser i de svenska medierna. Stoppet skulle medföra förlorade annonsintäkter på mellan två och tre miljarder kronor per år, skriver Svenska Dagbladet. Några andra som givetvis har en del kritik till förslaget är de utländska spelbolagen. Visserligen kan man hitta sidor som https://sv.megascratch.com eller liknande genom att söka på nätet, men spelbolagen får inte alls lika stor spridning utan reklam i tv, på tidningssajter eller reklampelare.

Viktig del av marknadsföringen

Just reklam har varit en viktig del av de utländska spelbolagens framgång på den svenska spelmarkanden och man har satsat väldigt mycket pengar på reklamen. Under 2014 investerade de utländska spelbolagen ungefär 2,5 gånger mer på reklam än de spelbolag som är reglerade av staten. De utländska spelbolagen investerade runt 200 000 kronor per månad förra året på olika typer av reklam. (Källa)